0
0
5 grunner til at frivekter er bedre enn maskiner

Når man er på treningssenter er det enkelt å ende opp med å benytte seg av maskinene. La oss gi deg fem GODE argument for å bruke frivekter istedenfor.

Dine kunnskaper om styrketrening er begrenset og det virker komplisert å sette seg inn i ulike treningsprogram og utførelse av øvelser. Kan det ikke være farlig å gjøre sånn, eller dårlig å gjøre sånn? På maskinene finnes det jo tross alt instruksjoner så du vet du gjør det riktig. Best å holde seg til det.

Vi forstår at det kan være lett å tenke sånn. Naturligvis er jo maskintrening bedre enn å ikke trene. Men om du nøyer deg med så som så resultat bør du muligens begynne å benytte deg av treningssenterets frivekter. Her skal vi fortelle deg hvorfor!

Fem sterke argument

1. Funksjonell styrke

Maskinbasert styrketrening innebærer en låst bevegelsesbane i unaturlige vinkler. Trening med frivekter derimot innebærer det helt motsatte. Fri bevegelsesbane og mulighet til å tilpasse vinkler så man kan etterligne naturlige bevegelser.

Styrken du bygger gjennom å trene med frivekter kan i mye større grad gi deg fordeler av treningen i hverdagen sammenlignet med trening i maskiner. Etter en periode med frivektstrening kommer det ikke til å være noe problem å løfte en tung pappeske eller bare hjem posene fra butikken.

2. Effektiv trening

En stor fordel med frivektstrening er at flere muskler er innvolvert i løftene. Sett bort i fra muskelene øvelsen fokuserer på kommer ett stort antall stabiliserings-muskler aktiveres. Det er ikke noe du trenger å tenke på, det vil kroppen gjøre automatisk.

Fordelene med dette er at du helt enkelt styrker disse musklene også, og at energiforbruket under treningen blir veldig mye høyere.

3. Raskere resultat

Med frivektstrening er muskelaktiveringen mye høyere i motsettning med trening i maskiner. Det gjør at du med samme treningsvolum (Mengde set og reps) får mye større effekt og raskere resultat.

Faktumet er, ettersom frivektstrening innvolverer så mye mer en bare øvelsens fokusmuskel, er at du kan trene mindre (færre set og reps) og fortsatt få like gode eller bedre resultat.

4. Vanskelig = myte

I innledningen av denne artikkelen var vi inne på at mange velger maskiner framfor frivekter fordi det er enklere. Det synes vi er dumt og urettferdig generalisering. Det tar ikke mer enn et par uker å lære seg grunnleggende bevegelsesbaner for de beste og vanligeste øvelsene. Hva er vel et par uker sett i et lengre perspektiv?

Tommelregelene du skal tenke på for at frivektstrening skal være sikkert og for å unngå skader er få og enkle. Hold ryggen rett, kneskålene skal være i linje med føttene og skulderbladene skal være spent bakover.

5. Individtilpasset

Maskiner = Låst bevegelsesbane og unaturlige bevegelser. Har du lest artikkelen helt hit kan du ikke ha unngått å få med deg det. Maskinene har somregel noen muligheter til å tilpasses etter deg, men uansett hvor mye du tilpasser maskinen kommer øvelsen ikke til å bli helt anatomisk korrekt for alle individer.

Alle kropper er forskjellige. Her er frivektstrening helt overlegent. Bevegelsene skjer alltid fra dine individuelle forutsettninger og kan enkelt justeres om noe føles feil.

Det ene utelukker ikke det andre

Selv om trening med frivekter er bedre enn trening med maskiner betyr ikke det at det at du skal unngå maskintrening til enhver pris. I mange tilfeller kan det fungere som ett bra tillegg til ett fundament av baseøvelser med frivekter.

Kanskje du trenger å isolere en muskel på grunn av skader, eller kanskje du har en dominant muskel som du vil slite ut litt før du kjører en flerledsøvelse. Finn en balanse som passer deg, men forsøk alltid å ha en majoritet av øvelser med frivekter.

Hva er frivekter?

Definisjonen er vel egentlig alt du finner på treningssenteret som ikke sitter fast. Hantler, stenger, kettlebells, din egen kropp, osv.