0
0

Kort guide om aminosyrer og hvorfor du trenger dem:


Hva er EAA?

Byggesteinene i kroppen vår, proteinene, består av lange kjeder av aminosyrer. Det finnes forskjellige typer aminosyrer og alle er nødvendige for at at kroppen skal fungere normalt. Proteinene i kroppen inneholder 20 aminosyrer, hvorav 11 av disse produserer kroppen vår selv. De andre 9 aminosyrene trenger vi å få i oss gjennom kosten. Disse 9 aminosyrene kalles EAA (Essential Amino Acids), eller på norsk «essensielle (livsnødvendige) aminosyrer». Vi får EAA i oss når vi spiser proteinrike matvarer som kjøtt, fisk og skaldyr, egg, melkeprodukter, belgfrukter, quinoa, nøtter osv. Du kan også få de i deg ved å ta et kosttilskudd med EAA.

De ni essentielle aminosyrene:

Fenylalanin

Histidin

Isoleucin

Leucin

Lysin

Metionin

Treonin

Tryptofan

Valin

(for barn er også Arginin essensiell)



Hva er BCAA?

Grenede aminosyrer, eller Branched Amino Acids (BCAA) er samlebetegnelsen for en gruppe essensielle aminosyrer. Gruppen inneholder Leucin, Isoleucin og Valin. Alle andre aminosyrer unntatt disse må først behandles av leveren før de fortsetter videre ut i kroppen. Men grenede aminosyrer går direkte ut i blodet. Dette betyr at hvis du tar BCAA i forbindelse med en treningsøkt kan du styrke immunforsvaret og forbedre muskelproteinsyntesen.


Når brukes EAA?

Protein må først brytes ned i magen for å frigjøre aminosyrer før de kan absorberes av kroppen. Frie aminosyrer trenger ikke å brytes ned før det absorberes av kroppen og dermed går det mye raskere. Det passer derfor bra å ta EAA og BCAA i direkte forbindelse med treningen, enten rett før eller rett etter, fordi det raskt setter i gang proteinsyntesen og øker restitusjonen.


Faktaboks: EAA under deff

EAA består av frie aminosyrer, som er byggesteinene i protein og bør inkluderes i det daglige proteininntaket. Siden 10 gram EAA bare består av de aminosyrene som kroppen ikke kan produsere selv, og som har best effekt på muskelproteinsyntesen, får du omtrent den samme effekten som med 20 gram protein. Derfor bruker mange EAA i stedet for myseprotein etter trening under deff.


Hva er effektene av EAA?

Hvis du sammenligner effekten på muskelproteinsyntesen av et komplett protein (som inneholder alle essensielle og ikke-essensielle aminosyrer) med et tilskudd av kun EAA, ser man at effekten er det samme. EAA er like effektiv til å stimulere muskeloppbyggingen som protein er, ettersom det er de essensielle aminosyrene som er de aktiv komponentene når det gjelder muskelvekst. EAA fremskynder dessuten restitusjonen etter en treningsøkt.

De aminosyrene som har størst innvirkning på din muskeloppbygging er de grenede aminosyrene, BCAA. Og av disse er Leucin den aminosyren som øker proteinsyntesen aller mest. Du trenger imidlertid alle de essensielle aminosyrene for å bygge muskelproteiner. Derfor blir rene fullverdige EAA tilskudd stadig mer populært.