0
0
Trening på ferien

For mange, ikke minst de som leser sider som dette, er det en selvfølgelighet å trene i ferien. Men hva gjør man når man ikke har noe treningsstudio tilgjengelig i rimelig avstand?

Nesten alle hotell har jo treningsstudio nå for tiden. Dessverre er det sjeldent disse er noe å trakte etter. Påfallende ofte føles det som om de bare har slengt en trimsykkel og et par manualer inn på et gammelt vaskerom. Om du ikke lykkes med å finne et bedre treningsstudio i området du ferierer, har vi tenkt å vise deg noen enkle knep som gjør at du likevel kan få en skikkelig treningsøkt med veldig enkelt utstyr.

Trening uten tunge redskap

• Hoppetau

Krever i prinsippet ingen plass i det hele tatt og gir en veldig effektiv kondisjons- og forbrenningstrening. En halvtime med hoppetauet forbrenner over 400 kcal.

• Tabata

Et treningsopplegg med intervaller som kan brukes på nesten hvilken som helst aktivitet. Jobb høyintensivt i 20 sekunder og hvil i 10. Repeter 8 ganger.

• Sirkeltrening

Armhevinger, sit-ups, opphopp – you name it. Sett sammen en serie med øvelser og ta runden på 30 minutter, så har du forbrent drøyt 300 kcal.

• Løping på stranden

Dersom værgudene tilbyr deg muligheten til å løpe barbeint på stranden, er det bare å takke og ta i mot. Én time i makelig tempo forbrenner ca. 600 kcal.

• TRX / Slynge

EEn oppfinnelse som er like genial som den er enkel. Fest den i en dør inne eller rundt et tre (eller tilsvarende) ute, så kan du, med litt fantasi, finne utfordrende øvelser for hele kroppen.

• Gummibånd

Et veldig mobilt og allsidig treningsredskap som kan brukes til alt fra tung stretching og spenst til meget hard styrketrening.

• Sykling

Om du finner en sykkel er det bare å tråkke i vei. Høyintensiv sykling er god trening for beina, og du kan forbrenne så mye som 800 kcal i timen.

• Yoga

En ekstremt undervurdert treningsmetode, som stiller høye krav til alt fra utholdenhet og styrke til koordinasjon og bevegelighet.

• Foam Roller

Vi tør nesten vedde på at mobilitetsøvelser ikke får den oppmerksomheten de fortjener i dine ordinære treningsrutiner. Nettopp derfor kan du bruke anledningen til å fokusere på dét i uken uten treningsstudio.

Fordeler med ferietrening

Selvfølgelig skal ferien være en avkobling og til en viss grad en flukt fra hverdagen. Men du behøver vel ikke å slutte å trene og gi opp alle gode rutiner for det? Faktisk vil du mest sannsynlig få mye mer ut av de velfortjente fridagene dine dersom du er like fysisk aktiv som ellers.

• Mer energi

Det er allment kjent at man blir mer opplagt og oppmerksom av å trene. Og det kan umulig være en ulempe når man vil dra nytte av og nyte hvert øyeblikk.

• Bedre søvn

Alle som trener regelmessig vet at det i perioder med ufrivillig inaktivitet er vanskelig å sovne om kvelden, og når man endelig har sovnet er søvnkvaliteten mye dårligere.

• The Pump

Dette punktet er kanskje mest aktuelt når ferien tilbringes i et varmere klima. Aldri feil å komme direkte fra treningsstudioet til stranden/svømmebassenget med et deilig trykk i musklene.

• Spis hva du vil

Når du har trent om dagen, behøver du ikke å tenke på hva du stapper i deg. Unn deg en iskrem i solnedgangen eller en ekstra runde i bufféen.

• Ingen dårlig samvittighet

Dersom du sørger for å holde deg i gang når du har fri, vil du heller ikke oppleve den frustrasjonen som raskt kan melde seg når man forsøker å ta igjen det tapte i treningsstudioet.

Nyhet
549 kr