0
0
Produktguide: Veganska proteinpulver

Vitaminer, mineraler og fettsyrer er næringsstoffer som, uansett valg av diet, kreves i en tilstrekkelig stor mengde fer en fullgod helse. I denne kategorien har vi samlet en blandet oppsetting kosttilskudd med enkelte næringsstoffer eller kombinasjoner av flere.

Alle produkter er produsert uten animalisk ingredienser og kan derfor brukes av deg som følger et vegansk kosthold. Du finner bland annet vitaminer og mineraler som Vitamin B12, Magnesium, og C-Vitamin.

1. Vitamin B

B-vitaminer er en klasse med vannløselige vitaminer som er tilgjengelig i åtte forskjellige varianter. Mange av disse er vanskelig å få i seg i tillstrekkelige mengde ved en vegansk diett. Derfor kan det være en god idé å integrere vitamin B-tilskudd i din daglige kostholdsrutine.

Topp-3 veganske B-vitaminer

2. Vitamin D

D-vitamin er et essensiellt næringsstoff som vi tillgodogjør oss gjennom solens stråling og i kosthold gjennom å spise fet fisk. Under vinterhalvåret er ikke solens stråling nok og hvis du dessuten ikke spiser fisk er det viktig å få i seg d-vitaminene sine på en annen måte.

Topp-3 veganske D-vitaminer

3. Magnesium

Magnesium er et mangesidigt mineralstoff som reglerer viktige kroppsfunksjoner såsom metabolisme, nervesystemet og muskelfunksjon. Magnesium er dessuten vanskelig å få seg i tillstrekkelig mengde gjennom kosthold.

Topp-3 veganske magnesiumprodukter

4. Zink

Zink er et essensielt næringsstoff for bland annet immunforsvar, hud, hår og hormonproduksjon. Uansett hvis du strever etter forbedring av generell helse, skjønnhet eller treningsresultater kan det være bra å ha en gjennomtenkt tilnærmning til zink.

Topp-3 veganske zinkprodukter

5. Øvrige mineraler

I tillegg til magnesium og sink er det mange mineraler som er vanskelige å få i seg gjennom strikt vegansk kosthold. Eksempler på slike er jern, kalsium, selen og folsyre. Hvis du opplever mangel på noen av disse, kan det være greit å se på alternativer i tilskuddsform.

Topp-3 øvrige veganske mineraler

6. Omega-3

Omega-3 er en familie av essensielle fettsyrer som er viktig å få i seg for at kroppen skal fungere normalt. Siden den vanligste kilden til omega-3 er fet fisk, risikerer mange veganere å spise for lite, her kan plantebasert omega-3 i tilskuddsform være løsningen!

Topp-3 veganske omega-3-tilskudd