0
0

Hva er BCAA – Prestasjonsfremmende aminosyrekombinasjon

BCAA er forkortelsen for (branched-chain amino acids) som er det engelske order for en spesiell gruppe aminosyrer (leucin, isoleucin og valin) som oksideres i muskulaturen under trening. BCAA inneholder disse tre essensielle aminosyrene som kroppen bruker til å bygge muskelvev. Forholdet mellom aminosyrene er i forholdet Leucine 2 til 1 mot de andre aminosyrene. Derav begrepet 2:1:1 som er den mest vanlige og mest utprøvde og effektive kombinasjonen.

Hvordan virker BCAA?

Ved å ta tilskudd av BCAA sikrer du deg mot at disse 3 aminosyrene mangler i kostholdet, særlig mangel eller sub-optimalt inntak av Leucine, bremser muskeloppbyggingen. En ekstrabonus ved BCAA er at aminosyrene gir et mentalt løft, slik at du kan presse deg litt ekstra under hard trening. Leucine gir et kraftig anabolt signal. Derfor er det viktig å ha inntak av komplette proteinkilder i kostholdet.

Hvem trenger BCAA?

Spiser du mye animalsk protein, er det tvilsomt om ekstra BCAA vil gi personer som ikke trener hardt noen fordeler. Trener du ekstremt hardt 3-4 ganger pr. uke med massiv muskelvekst som mål, kan du med fordel bruke BCAA – ikke minst pga. den mentale effekten og Leuicin sin evne til å forsterke det anabole muskelbyggende signalet.

Når skal du innta BCAA?

BCAA tas opp ganske raskt i blodet – i motsetning til hele proteiner, som først må spaltes til aminosyrer i magesekken. Ved å ta BCAA i drikkeform rett før trening får du et mentalt løft. Samtidig er aminosyrene tilgjengelige når muskelvevet skal gjenoppbygges etter trening. Avanserte idrettsutøvere som vil maksimere den anabole effekten tar BCAA sammen med hydrolyserte proteiner før frokost. Da sørger du for at kroppen umiddelbart får påfyll av viktige aminosyrer etter en lang natt med søvn.

Fysiologisk effekt av BCAA – Hva kan forventes?

BCAA og generelt rene frie aminosyrer i L-form har utvist evne til å påvirke kroppens naturlige hormoner i positiv retning. Kombinert med et kosthold lavt på karbohydrater vil BCAA aminosyrene bidra til en naturlig økning i veksthormonfrigjøringen. Om det er tilstrekkelig til å øke prestasjoner gjenstår å se, videre forskning er nødvendig. Innholdet av Leucine kan dokumentere en usedvanlig kraftig anabol trigger.

Finnes det alternativer til BCAA?

Kjøtt, egg, fisk, fugl og meieriprodukter inneholder proteiner og BCAA aminosyrene forekommer naturlig, men her er de bundet i proteinstrukturer som først må spaltes i magesekken. Derfor tas de opp langsommere og gir mindre stigning i kroppens produksjon av veksthormoner. Et direkte alternativ til BCAA er EAA tilskudd. Det er et tilskudd med alle essensielle aminosyrene i en avstemt frekvens som optimaliserer den anabole effekten av treningen hele 3,5 ganger sammenlignet med vanlig mat.

Hva bør du være oppmerksom på?

Når det gjelder prisen, så har den ofte nær sammenheng med kvaliteten. Husk at det ikke er antallet kapsler eller mengden pulver som er avgjørende, men mengden av BCAA.

Relaterte produkter
3 FOR 2
298 kr
Kjøp Kjøp
Toppselgere
349 kr
Kjøp Kjøp
439 kr
Kjøp Kjøp

Läs mer / Relaterade produktkategorier

Läs mer Läs mer Läs mer