0
0

Hva er Collagen og hva gjør den for kroppen?

Collagen er det mest rikholdige proteinet i kroppen din. Det er den viktigste komponenten i bindevev som utgjør flere kroppsdeler, inkludert sener, leddbånd, hud og muskler. (1 )Collagen har mange viktige funksjoner, inkludert å gi huden din struktur og styrke beinene dine og en viktig del av ankerfestet til muskulaturen i bein. (1) De siste årene har collagentilskudd blitt populært. Effekten av collagen og markedsføringen har utberedt kunnskap om hva collagen er. De fleste collagentyper er hydrolysert, noe som betyr at collagenet er blitt brutt ned, noe som gjør det lettere for deg å absorbere.

Hva gjør collagen i kroppen din?

Det er minst 16 typer collagen. De fire hovedtypene er type I, II, III og IV. (2)

Her er en nærmere titt på de fire hovedtypene collagen og deres rolle i kroppen din:

Type I: Denne typen står for 90 % av kroppens collagen og er laget av tettpakkede fibre. Det gir struktur til hud, bein, sener, fiberbrusk, bindevev og tenner.

Type II: Denne typen er laget av mer løst pakket fiber og finnes i elastisk brusk.

Type III: Denne typen støtter strukturen i muskler, organer og arterier. Dette er typen idrettsutøvere og atleter fokuserer på. Type III forekommer i kombinasjon med essensielle aminosyrer (EAA) og er mest tilgjengelig i protein fra marint protein.

Type IV: Denne typen hjelper med filtrering og rensing, og finnes i lag på huden din.

Når du eldes, produserer kroppen mindre og lavere kvalitet av collagen.

Et av de synlige tegnene på dette er i huden din, som blir mindre fast og smidig. Brusk svekkes også med alderen.

Bruk av collagenrik mat og som kosttilskudd kan ha en rekke helsemessige fordeler, fra å lindre leddsmerter til å forbedre hudens helse. (3)

Det er flere matvarer du kan spise for å øke collagen inntaket, inkludert sprøstekt fisk med skinn på og kylling med skinnet på og Protein tilskudd fra fisk og kalsium fra fisk er hovedkilder til collagen. Svinehud og beinbuljong er mer tradisjonelle kilder.

SAMMENDRAG: Å ta tilskudd som inneholder collagen kan være nyttig for å bremse aldring av huden din. Imidlertid er det nødvendig med sterkere bevis fra studier som undersøker effekten av collagen på egen hånd.

Mat som inneholder collagen

Collagen finnes i bindevevet til dyr. Dermed er matvarer som kylling hud, svinekjøtthud, storfekjøtt og fisk kilder til collagen.

Mat som inneholder gelatin, for eksempel beinbuljong, gir også collagen. Gelatin er et proteinstoff som stammer fra collagen etter at det er kokt, gelatin frigjøres fra collagen proteinet i kokeprosessen.

Mer forskning er nødvendig for å avgjøre om å spise collagenrik mat faktisk bidrar til å øke collagen i kroppen din. Det har ikke vært noen menneskelige studier på om collagenrik mat har de samme fordelene som kosttilskudd.

Collagen i mat brytes ned i individuelle aminosyrer og peptider av fordøyelsesenzymer.

Collagenet i tilskudd er allerede blitt brutt ned, eller hydrolysert, og det er derfor det antas å bli absorbert mer effektivt enn collagenet i matvarer.

SAMMENDRAG: Flere matvarer inneholder collagen, inkludert animalsk mat og beinbuljong. Absorpsjonen deres er imidlertid ikke så effektiv som for hydrolysert collagen fra tilskudd.

Produksjon av Collagen

Norsk bioteknologi er verdensledende på utvinning av collagen til human bruk. Selskap som Hofseth Biocare (4) har patentert teknologi som ivaretar absolutt høyeste standard og renhet for human bruk fra marine råvarer. En viktig referanse når du skal sjekke hvor ingrediensene fra ditt collagen produkter stammer ifra.

Collagen industrien er fullintegrert med fiskeindustrien i Norge og en viktig forutsetting for bærekraftig produksjon av humane ingredienser fra fiskeavskjær.

Det er investert milliardbeløp i Norge de siste 12 årene for å utnytte 100 % av avskjær fra fisk som tidligere ble marint avfall og et miljøproblem. Disse råvarene utnyttes nå til fulle og leverer de fineste humane råvarene i markedet.

Derfor kan vi med sikkerhet si at Norge er fremst i verden på Collagen og forskning rundt utnyttelse av marine råvarer til collagen, protein, Omega 3 og kalsiumprodukter for bedre helse.

SAMMENDRAG: Norsk Collagen innehar verdensledende kvalitet. Velg Norsk og du vil med sikkerhet få det beste produktet. Du støtter også miljøet og bidrar til å fremme bærekraftig og miljøvennlig innovasjon.

Collagen bivirkninger

Foreløpig er det ikke mange kjente risikoer for å ta collagentilskudd.

Noen tilskudd er imidlertid laget av vanlige matallergener, for eksempel fisk, skalldyr og egg. Personer med allergi mot disse matvarene bør unngå collagentilskudd laget med disse ingrediensene for å forhindre allergiske reaksjoner.

Noen mennesker har også rapportert at collagentilskudd etterlater en vedvarende dårlig smak i munnen. (5)

I tillegg kan collagentilskudd potensielt forårsake bivirkninger i fordøyelsen, som følelser av fylde og halsbrann. (5)

Uansett ser disse tilskuddene ut til å være trygge for folk flest.

SAMMENDRAG: Collagentilskudd kan føre til bivirkninger som dårlig smak i munnen, halsbrann og fylde. Hvis du har allergier, sørg for å kjøpe tilskudd som ikke er laget av collagen kilder du er allergisk mot.

Oppsummert

Å ta collagen er forbundet med en rekke helsemessige fordeler og svært få kjente risikoer.

For det første kan tilskudd forbedre hudens helse ved å redusere rynker og tørrhet. De kan også bidra til å øke muskelmassen, forhindre tap av bein og lindre leddsmerter.

Folk har rapportert om mange andre fordeler med collagentilskudd, men disse har ikke blitt studert mye.

Selv om flere matvarer inneholder collagen, er det ukjent om collagenet i maten har de samme fordelene som kosttilskudd.

Collagentilskudd er generelt trygt, ganske enkelt å bruke og absolutt verdt å prøve på de potensielle fordelene.



Referanser:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17076983

http://www.hofsethbiocare.no/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11071580

Relaterte produkter
3 FOR 2
229 kr
229 kr

Läs mer / Relaterade produktkategorier

Läs mer Läs mer Läs mer Läs mer Läs mer