0
0
Trening på ferien

Mageøvelser for en flatere mage

Har du noen ekstra kilo rundt magen som du gjerne vil bli kvitt? I så fall nytter det dessverre ikke bare å ta sit-ups eller andre mageøvelser alene. Du må også gjøre noe med kostholdet.

Det finnes mange enkle mageøvelser som du kan gjøre hvor som helst, uten at du trenger noen form for utstyr eller treningsapparater. En sterkere mage gir deg ikke bare en flatere mage, men den kan også forebygge ryggplager. I tillegg gir den deg bedre kroppsholdning.


Det er imidlertid viktig å huske på at det å bare trene magen kan føre til ryggplager. Tren derfor både mage og rygg. Ønsker du å gå ned i vekt, må du også trene kondisjon og passe på hva du spiser.


Høyt energiforbruk mest effektivt

For å gå ned i vekt må du trene nok til at kroppen din mangler energi og dermed tærer på fettlagrene. Trening med høyt energiforbruk er derfor det mest effektive, som for eksempel kondisjonstrening – enten du velger å løpe eller å gå med rask gange. Det viktigste er at du trener nok, slik at du blir andpusten.

Det hjelper også å ta mer aktive valg i hverdagen, som for eksempel å ta trappen istedenfor heisen på jobben.



Enkle mageøvelser

Her er fem effektive mageøvelser som også trener ryggen. Disse øvelsene kan du gjøre hvor som helst.


Øvelse 1

Stå på alle fire med håndflatene ned i gulvet. Forsøk å holde ryggen så rak som mulig ved å trekke inn magen og holde den der gjennom hele øvelsen. Strekk det ene benet bakover så langt du klarer, mens du strekker motsatt arm framover. Hold denne posisjonen i noen sekunder før du returnerer til utgangspunktet. Gjenta øvelsen med motsatt ben og arm.


Øvelse 2

Sitt på gulvet med lett bøyde knær. Hold armene i kryss mot brystet. Trekk inn magen og rull ryggen sakte ned mot gulvet så langt du klarer. Reis ryggen opp igjen og gjenta øvelsen.


Øvelse 3

Ligg på ryggen med fotbladene i gulvet og bøyde knær. Armene strekker du ned langs kroppen. Løft hoftene opp så du blir så strak som mulig og strekk det ene benet ut. Hold denne posisjonen i noen sekunder, før du senker hoftene ned igjen. Bytt ben og gjenta øvelsen.


Øvelse 4

Ligg på ryggen med armene ut til siden. Håndflatene skal være ned i gulvet. Løft knærne, slik at de er rett over hofta. Hold bena samlet og skuldrene ned i gulvet gjennom hele øvelsen. Sideforskyv knærne til den ene siden og opp igjen, før du bytter side.


Øvelse 5

Legg deg på magen på gulvet med albuene og tærne ned i gulvflaten. Hold ryggen rett. Løft det ene benet og beveg kneet ut til siden og trekk det opp mot albuen, og tilbake igjen. Gjenta øvelsen ved å løfte det andre benet.

Kombinerer du disse øvelsene med kondisjonstrening og et sunt kosthold, er målet om en flatere mage innen rekkevidde.