0
0
Trening på ferien

Trening med strikk er effektivt

En treningsstrikk er alt du trenger for å trene hele kroppen hjemme, på hytta eller hvor som helst ellers. Den veier nesten ingenting og tar liten plass.

Treningsstrikken kan brukes til å trene de aller fleste musklene i kroppen, enten du ønsker sterkere overarmer eller strammere rumpe og lår. Så hvis du ikke er blant de som jevnlig besøker et treningssenter, kan du likevel holde kroppen i form og trene styrke ved hjelp av en treningsstrikk.


Ulike treningsstrikker

Det finnes flere ulike typer treningsstrikker. Er du nybegynner, vil det lønne seg med en lett type. Er du derimot godt trent fra før, kan du med fordel velge en strikk med medium eller hard styrke.

Uansett hvilken treningsstrikk du velger, kan du øke intensiteten i treningen ved å stramme strikken.


Enkle øvelser med strikk

Her er fem enkle, men effektive øvelser med strikk som du kan gjøre hvor som helst. Det er viktig at du strammer kjernemusklene i både mage og rygg mens du utfører øvelsene.


Øvelse 1

For å trene musklene i rumpe og lår, tråkker du på strikken med begge ben og holder strikken i begge håndtakene. Sørg for å ha tyngdepunktet på hælene. Stram magemusklene, skyv albuene forover slik at du holder håndtakene over skuldrene og sett deg ned, som om du skulle sitte på en krakk. Reis deg sakte opp igjen. Gjenta øvelsen flere ganger.


Øvelse 2

Denne øvelsen trener også musklene i rumpe og lår. Tråkk på strikken med det ene benet. Stå oppreist med strikken trukket opp til skuldrene. Ta et steg bakover med det andre benet og senk deg sakte ned mot gulvet. Reis deg opp igjen og gjenta øvelsen flere ganger.


Øvelse 3

For å trene kjernemusklene i mage og rygg, setter du deg ned med spredte ben og strak rygg. Stikk den ene foten inn i håndtaket og hold det andre håndtaket med begge hender. Stram magemusklene og vri overkroppen sakte til siden og tilbake igjen. Gjenta øvelsen flere ganger, og bytt ben.


Øvelse 4

Tren musklene i overarmen ved å stå på strikken med begge ben og hold i håndtakene med håndflatene vendt framover. Trekk den ene armen helt opp med håndflaten mot kroppen. Sørg for å holde skuldrene lavt. Senk armen ned igjen, før du løfter den andre. Gjenta øvelsen flere ganger. Øvelsen blir tyngre jo mer spredt du står med bena på strikken.


Øvelse 5

Brystmusklene trener du ved å feste strikken rundt en stolpe, et dørhåndtak eller lignende. Snu deg med ryggen mot festet og hold i begge håndtakene. Stå med rak rygg og skyv armene helt fremover i skulderhøyde. Returner sakte til utgangsposisjonen, og gjenta øvelsen flere ganger.

Gjør du disse øvelsene et par tre ganger hver uke, vil du rask merke at du blir sterkere.