Personvernserklæring

HSNG beskytter ditt personvern. Det betyr f. eks at vi er åpne om hva vi gjør med personopplysningene dine, at vi ikke selger personopplysningene dine til andre selskaper, og at vi følger gjeldende regler angående personvern. I denne personvernserklæringen beskriver vi hvordan vi behandler personopplysningene dine , hvilke rettigheter du har, hva du gjør hvis du har spørsmål osv.

Health and Sports Nutrition Group HSNG AB (org. nr 556564-4258) (”HSNG/oss/vi/vår/vårt”) er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine som beskrives i denne personvernserklæringen. Vi har også utnevnt et personvernombud som overvåker at HSNG overholder reglene om personvern. Hvis du har spørsmål om vår behandling av personopplysningene dine, kan du kontakte oss eller vårt personvernombud her:

kontaktinfo

Hvilke typer personopplysninger behandler vi om deg?

Vi behandler forskjellige typer av opplysninger om deg. Det kan være opplysninger du gir oss, andre data som opprettes av oss og opplysninger vi henter fra andre kilder. Hvilke opplysninger som blir behandlet avhenger bl. a av hvilket forhold du har til oss, f. eks om du er en kunde eller besøker vår hjemmeside. Visse opplysninger må vi behandle f. eks for å levere avtalte varer eller tjenester til deg. Uten sånne opplysninger kan vi ikke f. eks inngå kjøpsavtale eller levere et produkt til deg. Hvis du vil vite mer om hvilke opplysninger vi behandler, klikk på plusstegnet. 

Typ av opplysning

Hvem får vi opplysningene dine fra?

Hvorfor behøver vi opplysningen?

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger

F.eks. navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato, personnummer, kundenummer, kjønn og kundetype

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg. Visse opplysninger, f. eks kundenummer, opprettes av oss.

Vi behøver alle dine opplysninger utenom fødselsdato, kjønn og kundetype for at vi skal kunne inngå og oppfylle en avtale med deg.

Kjøp- og produktopplysninger

F.eks. opplysninger om dine kjøp, f.eks. produkt, kjøpesum, når du gjorde kjøpet, når bestillingen sendes og bestillingsnummer

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg. Visse opplysninger, f. eks bestillingsnummer, opprettes av oss

Vi behøver disse opplysningene for at vi skal kunne inngå og oppfylle en avtale med deg.

Atferdsmessige opplysninger

F.eks. opplysninger om hvordan du interagerer med oss inklusive opplysninger som samles inn via informasjonskapsler og lignende teknologier.

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg, f. eks når du fullføre et kjøp eller besøker hjemmesiden vår.

Disse opplysningene er frivillige å gi, unntatt visse opplysninger som er nødvendige f. eks for at nettsidene våre skal fungere

Opplysninger i forbindelse med henvendelser

F. eks. opplysninger du gir oss når du henvender deg til oss via kundeservice, telefon, epost, chat eller sosiale media.

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg. Visse opplysninger, f. eks saksnummer, opprettes av oss

Opplysninger om f. eks navn, kundenummer, adresse, epostadresse og telefonnummer er nødvendige for at vi skal kunne oppfylle en avtale med deg.

Betalings- og fakturaopplysninger

F. eks fakturaadresse, betalingsbetingelser, fakturanummer og gjeldende krav eller gjeld

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg. Visse opplysninger, f. eks fakturanummer, opprettes av oss

Ved direkte betaling: kundenummer, bestillingsnummer, navn, e-postadresse og leveringsadresse er nødvendige for at vi skal kunne oppfylle en avtale med deg

Ved faktura/delbetaling: kundenummer, bestillingsnummer, navn, e-postadresse, leveringsadresse , personnummer og bestillinger/produkter inkl. antall og beløp er nødvendige for at vi skal kunne inngå og oppfylle en avtale med deg.

Opplysninger om enhet

IP-adresse, enhetstype, enhetsmodell, språkinnstillinger, web innstillinger , operativsystem og informasjonskapsler og lignende teknologier.

Opplysningene samles hovedsakelig inn fra deg, men kan også samles inn fra andre kilder, f. eks markedsføringspartnere

Visse opplysninger er nødvendige for at vi skal kunne oppfylle en avtale med deg. Visse opplysninger er frivillige å gi, f. eks. du kan velge å ikke samtykke til visse informasjonskapsler.


Hvorfor behandler vi opplysningene dine? 

Vi behandler opplysningene dine for forskjellige formål. Nedenfor finner du informasjon om disse formålene, rettslig grunnlag, og hvor lenge vi behandler opplysninger om deg. Du kan selv velge hvilken informasjon du vil ta del av, avhengig av hva som er relevant for deg.

Hjemmesidebesøker:

Når du bruker nettstedet vårt, kan vi sammen med tredjepartsleverandører bruker informasjonskapsler og lignende teknologier og deretter plassere filer eller koder på enheten eller nettleseren din. Dette gjør vi uansett om du velge å gjøre et kjøp av noen av våre produkter eller ikke. Med hjelp av informasjonskapsler og lignende teknologier behandler vi dine opplysninger bl. a. for å tilrettelegge din opplevelse av nettsiden, for å kunne samhandle med deg, og for å kunne optimere vår markedsføring til deg. For å vite mer om vår behandling av dine opplysninger når du besøker vår hjemmeside, klikk på plusstegnet.

Formål

Type av opplysninger

Rettslig grunnlag og lagringstid

Nødvendig funksjonalitet

For å gi den nødvendige funksjonaliteten du som besøkende på nettstedet krever

Atferdsmessige opplysninger, Opplysninger om enhet

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

E-butikken

For å tilby og administrere salg av produktene våre på nettstedet vårt

Atferdsmessige opplysninger, Opplysninger om enhet

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

Analyse og statistikk

For å analysere og rapportere om din oppførsel og bruk av nettstedet vårt, f. eks for å optimalisere nettstedet vårt og forbedre forbrukeropplevelsen din.

Atferdsmessige opplysninger, Opplysninger om enhet

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

Markedsføring

For å kunne sende relevante markedsføringsmeldinger til deg, inklusive via våre samarbeidspartner, som vi tror at du komme til å være interessert i, og som bl. a. er basert på hvordan du har samhandlet med oss.

Atferdsmessige opplysninger, Opplysninger om enhet

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

Undersøkelser

For å muliggjøre for deg å evaluere f. eks et produkt eller vår hjemmeside, for å samle in dine svar på undersøkelser og evaluerer svarene.

Atferdsmessige opplysninger, Opplysninger om enhet

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

Chat

For å kunne samhandle med deg og svarer spørsmålene dine.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, opplysninger om henvendelsen, annen opplysninger som du gir på hjemmesiden vår

For å ivareta legitime interesser

Så lenge henvendelsen er aktiv, og tre måneder deretter

Beskyttelsen av hjemmesiden vår

For å beskytte hjemmesiden vår fra skadelig trafikk, f. eks. oppdagelsen av svindel og beskyttelsen av opplysningene dine.

Enhetsopplysninger

For å ivareta legitime interesser

Vi lagrer opplysninger så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og legale krav.

Se også vår policy for informasjonskapsler for mer informasjon om hvilke informasjonskapsler og lignende teknologier som kan komme til å bli plassert på din enhet eller weblesere.

Siden du som er hjemmesidebesøkende også kan være nyhetsbrevabonnent, kunde og/eller medlem av vår kundeklubb, kan vi behandle opplysningene dine på andre måter, som du kan lese mer om her, her og her.

Nyhetsbrev abonnent: 

Om du velge å anmelde deg til vårt nyhetsbrev ved å gi din e-postadresse i et skjema på vår hjemmeside, så kommer vi til å behandle dine opplysninger for å kunne sende nyhetsbrevene til deg. For å finne ut mer om vår behandling av dine opplysninger når du anmelder deg til vårt nyhetsbrev, klikk på plusstegnet.

Formål

Type av opplysninger

Rettslig grunnlag og lagringstid

For å sende ut nyhetsbrev

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Atferdsmessige opplysninger

For å ivareta legitime interesser

Etter 6 måneders inaktivitet, eller så lenge du ikke melder deg av markedsføring, eller til du avslutter ditt abonnement på nyhetsbrev

For å påminne om at du har lagt til varer i en handlekurv uten å fullføre kjøpet

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Atferdsmessige opplysninger

For å ivareta legitime interesser

Etter 6 måneders inaktivitet, eller så lenge du ikke melder deg av markedsføring, eller til du avslutter ditt abonnement på nyhetsbrev

For å sende veiledning til deg om hvordan vår hjemmeside fungerer

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Atferdsmessige opplysninger

For å ivareta legitime interesser

Etter 6 måneders inaktivitet, eller så lenge du ikke melder deg av markedsføring, eller til du avslutter ditt abonnement på nyhetsbrev

Siden du som er nyhetsbrevabonnent også kan være hjemmesidebesøkende, kunde og/eller medlem av vår kundeklubb, kan vi behandle opplysningene dine på andre måter, som du kan lese mer om her, her og her.

Kunde

Om du velger å kjøpe noen av våre produkter og dermed bli kunde hos oss, kommer vi til å behandle dine opplysninger for å f. eks. inngå en kjøpsavtale med deg, levere varene, henter din betaling, gi kundesupport og se til at du får så bra og relevante produkttilbud som mulig. For å få mer informasjon om hvordan vi behandler våre kunders opplysninger, klikk på plusstegnet.

Formål

Type av opplysninger

Rettslig grunnlag og lagringstid

For å inngå og oppfylle en avtale om kjøpet, inkl. leveranse av kjøpte produkter

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å oppfylle en avtale

Tre år fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Betalingsadministrasjon

F. eks for å ta betalt for de produktene du har bestilt, håndtere fakturaer og betalinger, håndtere eventuelle prisavslag på grunn av klager og reklamasjoner, sende påminnelser og ta inkasso og/eller rettslige skritt hvis nødvendig for å få betaling.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger,

Opplysninger om henvendelser

For å oppfylle en avtale

Tre år fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Regnskapsformål

Betalings- og fakturaopplysninger

Rettslig forpliktelse

Sju år etter utgangen av det kalenderår da regnskapsåret avsluttes

Kundetjenester

F.eks. for å håndtere spørsmål, reklamasjoner og tilbakekjøp

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Opplysninger om henvendelser

For å oppfylle en avtale

Tre år fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Anonymisering av dine opplysninger

For at opplysninger ikke lenge kan kobles til deg som individ. Brukt som basis for analyse, f. eks å forstå oppførselen til kundene våre og lage "modeller"

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å ivareta legitime interesser

Inneværende år (for kjøpet ditt) og tre kalenderår til

Deling av vår kundebase i forskjellige målgrupper

Analyse av opplysninger som vi har samlet inn fra eksterne kilder sammen med opplysninger vi selv har samlet, for å øke vår forståelse av våre forskjellige kundegrupper og hvordan de som gruppe handler.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

For å bygge modeller

Basert på preferanser og oppførsel for kategorisering og matching av tilbud.

(for mer informasjon klikk her)

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Analyse av preferanser og oppførsel, kategorisering og matching av tilbud

Basert f. eks på kjøp av produkt preferanser og besøksfrekvens på hjemmesiden (for mer informasjon klikk her)

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Enhetsopplysninger

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Analyse for å forstå kjøpsoppførsel med hensyn til forskjellige kampanjer, produkter og salgskanaler

Om du kjøper flere enn én av våre produkter eller tjenester, titter vi f. eks på i hvilken kanal du har fullført et kjøp, hvor mye osv.

For mer informasjon om hvordan vi bruker opplysningene dine for dette målet, klikk her.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

 

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Målrettet markedsføring av våre produkter og tjenester via våre websider, SMS eller på e-post

For mer informasjon om hvorfor du får et visst tilbud, klikk her.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Enhetsopplysninger

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Målrettet markedsføring av eksterne kanaler, som Facebook, Google og annen annonsenettverk.

For mer informasjon om hvorfor du får et visst tilbud, klikk her.

Enhetsopplysninger

For å ivareta legitime interesser

15 måneder fra at du har gjort et kjøp hos oss.

Siden du som er kunde også kan være hjemmesidebesøkende, nyhetsbrevabonnent og/eller medlem av vår kundeklubb, kan vi behandle opplysningene dine på andre måter, som du kan lese mer om her, her og her.

Kundeklubbmedlemmer:

Om du er, eller velger å bli, kundeklubbmedlem hos oss, kommer vi til å behandle dine opplysninger, bl. a. for å opprette og administrere medlemskapet ditt, og for å kunne lage relevante tilbud for deg. For mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om våre kundeklubbmedlemmer, klikka på plusstegnet.

Målet

Type av opplysninger

Rettslig grunnlag og lagringstid

For å identifisere og registrere deg som kundeklubbmedlem.

F. eks i forbindelse med at du inngår en avtale med oss ved å opprette en brukerkonto hos oss.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Kjøp- og produktopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil kundeklubbavtalen sies opp av deg eller oss

For å registrere og håndtere din kundekonto og dine valg på våre nettsider

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger, Kjøp- og produktopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil kundeklubbavtalen sies opp av deg eller oss

Anonymisering av dine opplysninger

For at opplysninger ikke lenger skal kunne kobles til deg som individ. Brukt som basis for analyse, f. eks å forstå atferden til kundene våre og lage "modeller"

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Deling av vår kundebase i forskjellige målgrupper

Analyse av opplysninger som vi har samlet inn fra eksterne kilder sammen med opplysninger vi selv har samlet, for å øke vår forståelse av våre forskjellige kundegrupper og hvordan de som gruppe handler.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger.

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

For å bygge modeller

Basert på preferanser og oppførsel for kategorisering og matching av tilbud. (for mer informasjon klikk her).

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Analyse av preferanser og oppførsel, kategorisering og matching av tilbud

Basert f. eks på kjøp av produkt preferanser og besøksfrekvens på hjemmesiden (for mer informasjon klikk her).

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger

Enhetsopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Analyse for å forstå kjøpsoppførsel med hensyn til forskjellige kampanjer, produkter og salgskanaler

Om du kjøper flere enn én av våre produkter eller tjenester, titter vi f. eks på i hvilken kanal du har fullført et kjøp, hvor mye osv.

For mer informasjon om hvordan vi bruker opplysningene dine for dette målet, klikk her.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Målrettet markedsføring av våre produkter og tjenester via våre websider, SMS eller på e-post

For mer informasjon om hvorfor du får et visst tilbud, klikk her.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Enhetsopplysninger,  Kjøp- og produktopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Målrettet markedsføring av eksterne kanaler, som Facebook, Google og annen annonsenettverk.

For mer informasjon om hvorfor du får et visst tilbud, klikk her.

Enhetsopplysninger

For å oppfylle en avtale

Inntil du gir opp markedsføring eller inntil kundeklubb avtalen sies opp av deg eller oss

Undersøkelser

Gjør deg i stand til å evaluere og eller gjennomgå f.eks. et produkt eller vår nettside og for å kunne rangere anmeldelser.

Atferdsinformasjon

Enhetsinformasjon

Kontakt- og identifiseringsinformasjon

Kjøps- og produktinformasjon

Oppfyllelse av avtaler.

Inntil kundeklubbavtalen sies opp av deg eller oss.

Avveining av interesser.

Vi lagrer opplysningene så lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen og lovkrav.

Siden du som er medlem av vår kundeklubb også kan være hjemmesidebesøkende, nyhetsbrevabonnent og/eller kunde, kan vi behandle opplysningene dine på andre måter, som du kan lese mer om her, her og her.

Bruk av dine opplysninger som vi særskilt vil gjøre deg oppmerksom på: 

Analyse av dine preferanser og oppførsel

Vi bruker dine opplysninger for å skape et mer detaljert bilde av hvem du er, hva du liker og hvilke av produktene våre som kan være av interesse for deg. Vi gjør dette for å forsøke å forstå deg bedre, hvilke preferanser du har og hvordan vi kan tilby deg den beste servicen og de mest relevante tjenestene og produkttilbudene. Klikk på plusstegnet for å finne ut mer.

I et første trinn opprettes en profil om deg. Når vi gjør dette kan vi komme til å registrere nye opplysninger om deg, og vi kommer samtidig til å plassere din profil i en gruppe med andre mennesker som enten er i en lignende situasjon som deg, eller har preferanser at vi tror ligner dine. Deriblant kan vi i stedet få hjelp av et annonsenettverk som gjør grupperingen på våre vegne, basert på opplysninger de har tilgang til.

Resultatet av vår analyse og opplysninger brukes primært til markedsføringsformål. Når du f. eks går inn på et nettsted der vi viser annonsene våre, kan vi sikre at du ser en annonse med innhold som er relevant for deg. Vi kan også sende deg informasjon om en kampanje basert på din gruppering via e-post, SMS eller brev.

Med hjelp av forskjellige samarbeidspartnere kan vi også følge hvordan du samhandler med oss, hvilke annonser som virker å være mest interessante, og hvis noen av disse fører til et kjøp. På denne måten kan vi styrke vår kunnskap om gruppene, og dermed lære oss enda mer om hvilke annonser som er relevante for deg, og hvilke som ikke er det.

Du bør være klar over at dette kan ha visse konsekvenser for deg. Det kan f. eks påvirke hvilke tilbud du mottar fra oss, og hvordan vi velger å ta kontakt med deg.

Utvikling og forbedring av våre tjenester

Vi analyserer opplysninger om deg for å kunne forbedre vår virksomhet, vårt nettsted, våre produkter og våre tilbud, samt for å utvikle nye tjenester, produkttilbud og vår måte å jobbe på. Våre analyser er først og fremst gjort med anonymiserte opplysninger. I tilfeller det ikke er mulig, gjør vi analyser med u-anonymiserte opplysninger. Klikk på plusstegnet for å finne ut mer. 

Formål

Type av opplysninger

Rettslig grunnlag og lagringstid

Anonymisering av dine opplysninger

For at opplysninger ikke lengre kan kobles til deg som individ. Brukes som underlag for forbedring, optimering og utvikling.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å ivareta legitime interesser

2 år

For å forbedre tilbud og måten vi jobber på

Analyse for å forstå bruken av våre produkter og hvordan de fungerer, for å forbedre tilbudene våre og måten vi jobber på. F. eks. interaksjoner med kundetjenester, betaling og bruk av produkter.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å ivareta legitime interesser

2 år

Evaluering og statistikk

For å evaluere og produsere statistikk over utfallet av annonser, utsendelser og kampanjer, brukte tilbud, salg og henvendelser med kundetjenester.

Kontakt- og identifikasjonsopplysninger,

Kjøp- og produktopplysninger,

Atferdsmessige opplysninger,

Betalings- og fakturaopplysninger

For å ivareta legitime interesser

2 år

Informasjon om bruk av legitime interesse: 

Som nevnt ovenfor behandler vi noen ganger opplysningene dine på våre (eller en annen parts) såkalte ‘legitime interesse’. Det betyr at vi har bedømt at vi kan bruke opplysningene dine for et vist formål på grunn av at våre interesser i å bruke opplysningene dine er mer tungtveiende enn din interesse i å ikke få personopplysningene dine behandlet.. Vår interesse i å bruke dine opplysninger må være velbegrunnet og berettiget. Ta kontakt med oss eller vårt personvernombud om du vil vite mer om hvordan vi har gjort en vurdering av legitime interesse for et nærmere angitt formål.

Hvilke rettigheter har du?

Som registrert hos oss har du visse rettigheter. Om du vil utøve noen av rettighetene dine, ber vi deg kontakte oss her. For at du skal kunne utøve rettighetene dine behøver vi å kunne identifisere deg på en sikker måte. Det handler om at uvedkommende ikke skal gis tilgang til eller endre dine opplysninger. Vi kommer alltid tilbake til deg så raskt vi kan og senest innen en måneder fra vi har mottatt din begjæring. Vi vil gi deg en begrunnelse dersom vi ikke kan besvare henvendelsen din eller behøver mer tid på å svare. Nedenfor her kan du lese mer om hvilke rettigheter du har. Klikk på rubrikken om du vil vite mer om en spesifikk rettighet. 

Rett til innsyn (registerutdrag)
Du har rett til å vite om vi bruker personopplysningene dine. Om vi gjør det har du også rett til kostnadsfritt få innsyn om hvilke opplysninger vi bruker, hvordan vi bruker dem osv. Du har også rett til å få en kopi av alle personopplysninger vi har om deg. Hvis du bare er interessert i visse opplysninger, kan du angi det i henvendelsen din, f. eks ved å spesifisere at du er interessert i en viss type opplysninger (f.eks. hvilke kontakt- og identifikasjonsopplysninger vi har om deg) eller om du vil ha en del av opplysninger fra en viss tidsperiode.
Rett til korrigering:
Du kan be om å få rettet feil eller ufullstendige opplysninger.
Rett til sletting
Under visse omstendigheter har du rett til å få personopplysningene dine slettet, f. eks om vi ikke lenger har behov for opplysningene for formålet som vi samlet dem for, eller hvis du motsetter deg behandlingen.
Rett til dataportabilitet
Om vi behandler personopplysningene dine etter ditt samtykke, eller for å oppfylle en avtale med deg, har du rett til såkalt ‘dataportabilitet’. Det betyr at du får ut dine personopplysninger som er koblet til deg, og som du selv har gitt oss. Personopplysningene utleveres elektronisk i et visst format. Du har også rett til å få opplysningene dine utlevert direkte til en annen behandlingsansvarlig, der det er teknisk mulig.
Rett til å protestere mot behandling
Du har alltid rett til å protestere mot behandling av dine personopplysninger når de brukes til direkte markedsføring. Du har også rett til å protestere mot bruk av dine personopplysninger som ellers skjer pga. vår eller en annen parts legitime interesse. Hvis du protesterer, og vi ikke kan vise en avgjørende, forsvarlige grunn som overveier interessene dine, kommer vi til å stanse med bruken av personopplysninger som du protesterte mot.
Rett til tilbaketrekking av samtykke
Du har rett når som helst til å tilbaketrekke et samtykke som du har gitt for en viss bruk av dine personopplysninger. Hvis du trekker tilbake et samtykke, påvirker det ikke vår bruk av personopplysningene før samtykket ble tilbaketrukket.
Rett til begrensing
Du kan under visse omstendigheter be om at vi begrenser behandlingen av personopplysningene dine. ‘Begrensing’ betyr at opplysningen er merket slik at den i fremtiden bare kan brukes for visse begrensede formål. Hvis du f.eks. har bedt om korrigering eller protestert mot en behandling, så kan du be om at behandlingen begrenses under tiden vi undersøker din forespørsel om korrigering eller protestering. Når begrensingen utløper, vil vi informere deg om dette.
Rett til å klage

Hvis du har spørsmål om vår bruk av dine personopplysninger, vil utøve noen av dine rettigheter, eller har klager på bruken, så er du velkommen til å ta kontakt med oss eller vårt personvernombud.

Hvis du er misfornøyd med vår bruk av personopplysningene dine, kan du også henvende deg til Datatilsynet. Kontaktinformasjon finner du her.

Annen viktig informasjon

Dine opplysninger deles med andre:

Vi deler dine personopplysninger med våre samarbeidspartnere, andre selskaper i vårt konsern, eller andre parter som utfører tjenester på våre vegne. Vi kan også bli bedt om å dele opplysningene dine med andre dersom det kreves av lovgivning eller myndighetsbeslutning. Nedenfor oppsummerer vi hvem vi deler personopplysningene dine med:

-         Samarbeidspartnere i markedsføring

-         Samarbeidspartnere i betaling/betalingsløsninger 

-         Speditører / transportører

-         IT-tjenesteleverandør

-         Kundeservicesystemer 

-         Selskaper i vårt konsern, samt overtagende selskap i forbindelse med et eventuelt oppkjøp av virksomheten vår, og lignende

Overføring av personopplysninger utenfor EU og EØS:

Vi overfører noen ganger personopplysningene dine til samarbeidspartnere eller underleverandører som befinner seg utenfor EU og EØS. Vi vil i så fall iverksette passende beskyttelsestiltak for å sikre at opplysningene dine er tilstrekkelig beskyttet. Dette kan gjøres på forskjellige måter. Hvis du vil finne ut mer om beskyttelsestiltak og til hvilke land personopplysningene dine kan overføres til, klikk på plusstegnet.

Dersom personopplysningene dine sendes til et land som den europeiske Kommisjonen anser å ha tilstrekkelig høyt nivå av personvern, er det ikke behov for videre beskyttelse. En liste over slike land finner du her.

Der personopplysningene dine overføres til et land utenfor EU og EØS, kan overføringen innebære økt risikoeksponering for personopplysningene dine, bland annet muligheter for myndigheter i tredjeland for å få tilgang til personopplysningene dine og en økt risikoeksponering for dine muligheter til å utøve dine rettigheter som registrert.

Vi tilstreber at all overføring av personopplysningene dine til tredjeland skjer i samsvar med lovlige overføringsmekanismer. Når vi bruke sosiale medier, Google Analytics, eller andre verktøy fra en annen leverandør, er det ofte USA som er tredjelandet utenfor EU og EØS sompersonopplysningene dine overføres til. Overføringen baseres i disse tilfellene på såkalte standard EU-kontraktsvilkår i avtalen med leverandøren, og overføringen er også gjennomført med strengere, tekniske beskyttelsestiltak der det er nødvendig.

Om du vil vite mer om vår behandling av dine personopplysninger, ta kontakt med oss her.

Siste oppdatert: 2021-05-17