0
0
0
0

Let’s geek!

3 NYE forskningsbaserte grunner til å innta mer protein

VI dykker ned i dybden igjen – her kommer tre grunner til for et økt proteininntak.

Selvfølgelig med kilder – BroScience folkenes store skrekk!


Mens det stadig diskuteres og debatteres hvorvidt fett og sukker er bra for deg eller ikke, så finnes det faktisk nesten ingen diskusjon omkring hvorvidt protein er bra for deg. Alle med mer enn ett vekttall innen ernæring enes om at protein er viktig for kroppens funksjoner.

De fleste av oss får i oss nok protein til å unngå mangelsykdommer og plager, men enkelte hadde nok hatt det enda bedre om de økte inntaket sitt av protein.

Flere studier peker på at et kosthold høyt på protein har signifikante fordeler med tanke på fett-tap og metabolsk helse.

(Kilde 1, Kilde 2).



Her er 3 nye forskningsbaserte og dokumenterte grunner til å innta mer protein.

4. Bra for skjelett og bein

Myten eksisterer faktisk! At protein fra animalske kilder ikke er bra for beinbygningen/beintettheten din.

Denne myten er basert på tanken om at økt proteininntak gjør miljøet i kroppen «surere» slik at kalsium lekker fra beinmassen for å nøytralisere det sure.

Saken er nesten helt motsatt. Langtidsstudioer viser at protein har store positive effecter på beinhelse. (Kilde 1KIlde 2Kilde 3).

De som inntar mer protein har en tendens til å opprettholde god bentetthet når de blir eldre, og har en lavere risiko for osteoporose og benbrudd. (Kilde 4Kilde 5).

Dette er særlig viktig for kvinner, som har høyere risiko for benskjørhet etter overgangsalderen, enn menn. Et høyt proteininntak og en aktiv livsstil er med på å motvirke benskjørhet.


SAMMENDRAG De som inntar mer protein har en tendens til å opprettholde god bentetthet når de blir eldre, og har en lavere risiko for osteoporose og benbrudd.

 

5. Reduserer søtsug og behovet for småspising på kvelden

Det å være “fysen” eller ha «søtsug» eller « å crave» er noe helt annet enn ordinær sult som et resultat av for lite mat i maven.

Det er ikke kroppen din som trenger energipåfyll, det er hjernen din som «maser etter» en belønning. (Kilde).

Slike angrep fra lyster på sjokkis, snacks osv kan være vanskelig å kontrollere når de kommer – derfor er det bedre å forhindre at de oppstår.

En av de beste måtene å unngå slike søtsug og innfall på, er å øke proteininntaket ditt.

En studie på overvektige menn viste at å øke proteininntaket til at 25% kaloriene i maten besto av protein, reduserte disse innfallene med 60% og halvverte tilfellene av småspising på kveldene. (Kilde).

De same funnene har blitt gjort i studier for kvinner.

Det som skjer, er at dopaminets responser reguleres bedre og oppfører seg annerledes når dietten er mer rik på protein (Kilde).


SAMMENDRAG Det å øke inntaket av protein kan ha en positiv effekt på søtsug og behovet for å småspise. Selv bare en mer proteinrik frokost kan vise seg å ha positive effekter.

 

6. Senker blodtrykket

Høyt blodtrykk er en risikoindikator for infarkt, slag og nyresykdom.

Et høyere enn normalt proteininntak har vist seg å senke blodtrykket.

I en metastudie av 40 mindre studier senket et økt proteininntak det systoliske blodtrykket med 1,76 mm Hg i snit, og det diastoliske med 1,15 mm Hg (Kilde).

En av studien fant i tillegg positive effekter på kolesterol (Kilde).


SAMMENDRAG Flere studier peker på at et økt proteininntak kan senke blodtrykket – og andre risikofaktorer virker også å bli positivt påvirket.

Relaterte produkter
Toppselgere
+ 2 varianter
719 kr
Kjøp Kjøp
+ 1 variant
549 kr
Kjøp Kjøp
+ 2 varianter
829 kr
Kjøp Kjøp